sunnuntaina, syyskuuta 09, 2012

Pääasiaa

Halusin nyt kirjottaa ongelmasta nimeltä tajuttoman kuiva päänahka, josta oon kärsiny oikeastaan koko elämän. Talvisin ja stressatessa päänahka saattaa olla semmosessa kunnossa, että pesun jälkeen kirvelee erittäin paljon ja oikein tuntee kuinka päänahka kuivuu, kiristyy ja sitten halkeilee. Tämä halkeilu aiheuttaa kirvelemisen lisäksi kutinaa ja näinpä ajattelematta usein ja varsinkin öisin alan raapimaan josta tuloksena veriset hiukset, ihanaa. Lisäksi päänahkani myös rasvottuu erittäin nopeasti, kiitos iskän geenien kai, joten jos ei halua ihan kamalalta näyttää niin joka päivä on hiukset pestävä, eli jokapäiväinen kirvely kun tilanne on pahimmillaan.

Joitan apuja tähän olen elämäni aikana löytänyt, kuten Avonilta saatava päänahkaa kosteuttava suihke, jota kuitenkaan ei ole enää valmistettu viimeiseen neljään viiteen vuoteen. Suihketta laitettiin suihkun jälkeen ja leviteltiin ympäriinsä ja tulos oli yleensä halkeilematon päänahka ilman haavoja ja kutinaa sekä erittäin autuas olo. Valitettavasti tämä mömmö ei sitten taas hiuksille tehnyt kovin hyvää ja takutti juuria ja muuta. Mutta kestin sen terveemmän päänahan vuoksi.

Toinen ja kaikista paras apu tähän oli rastat. Enää hiuksia ei tarvinnut pestä koko ajan, koska rastojen sisällä paikallaan istuessaan hiukset eivät enää päässeet kosketuksiin päänahan rasvan kanssa, eivätkä rasvottuneet. Pesuväliä ole helppo pidentää kun pää ei näyttänyt likaiselta. Kaikki päänahkaongelmat katosivat kuin tuhkatuuleen, sillä kaikkien kemikaalien tunkeminen päänahkaan väheni myös huomattavasti.

Nyt ilman rastoja ja erittäin stressaavan kesän jälkeen päänahka vetelee taas viimeisiään. Pesuvälit lyheni hyvin nopeasti takaisin siihen, että hiuksia on pestävä joka päivä ja stressi on aina vaikuttanu mun ihoon erittäin ikävästi. Kysyin apua ongelmaani ja minulle suositeltiin kaikkea mahdollisimman luonnonmukaista ka lopulta törmäsin tyttöön, jonka ongelmat kuulostivat aivan samanlaisilta kuin omani ja häntä oli auttanut Urtekramin shampoo.

Minäpä hypin sitten heti seuraavana päivänä kauppaan ja kannoin itselleni Urtekramin aloe vera-shampoon ja aion sen toimintaa tarkasti seurata! Ainiin, toi on siis olevinaan hyvin luomua ja luonnonmukaista ainetta!

Elikkäs, puteli makso siinä ähän päälle neljä euroa s-marketissa ja 250ml pullossa on tavaraa. Kalliimpaa kun shampoo mitä oon ennen käyttäny, mutta jos tää nyt toimii niin ei se mitään!

Tuoksusta tykkäsin, ei liian tymäkkä tai keinotekonen ja semmonen öljynen ja hyvin nestemäinen koostumus oli kanssa kivaa vaihtelua noihin paksuihin aineisiin mitä ennen oon käyttäny. Tosi pieni määrä levitty tosi hienosti koko päähän eikä aineen vaikuttaessa tuntunu semmosta samanlaista kirvelyä kun normishampoissa.

Miinusta kyllä siitä, että tota poispestessä hiukset tuntu niiin karheilta ja tuntu etten varmaan saa niitä enää ikinä auki tän jälkeen ilman hoitoainetta. Mut toisaalta oon tottunu käyttämään 2 in 1-shampoita, jotka on tietenkin koostumukseltaan erilaisia kun niissä on hoitoainekin.

Kuitenkin pesun jälkeen kirvelyä ja kiristystä on ollu huomattavasti vähemmän ja haluun uskoa että kun käytän tätä kauemmin, se häviää kokonaan. Päänahka näyttää vielä aika rikkonaiselta, muttei niin paljon kun normaalisti pesun jälkeen ja eihän mikään aine nyt tommosta pelasta kerralla. Hiukset oli myös erittöin helppo harjata auki, vaikka ne shampoota pois pestessä tuntukin aivan mahdottoman takkusilta. Hiukset myös tuoksuu tosi luonnollisilta, eikä miltään hajuaineilta, joka on kiva plussa.

Tässä mun ensimmäiset ajatukset kyseisestä shampoosta, saa nähä tuleeko tämä pitempään käytettynä oikeasti auttamaan! Toivottavasti, sillä ois mahtavaa elää talvi ilman kauheeta kirvelyä.

Tarviisin kyllä tähän kylkeen vielä jonkun öljyhoidon, mutten tunne niitä kovin hyvin apteekkijuttuja lukuunottamatta ja kaipaisin jotain luonnollista. Mua sais myös opastaa öljyhoidoista muutenkin, koska en oo niitä oikein koskaan harrastanu! Ja jos nyt joku on kärsinyt joskus samanlaisesta ongelmasta ja siitä selvinnyt, niin vinkkejä ihmeessä tulemaan!

Eniten mua harmittaa tässä pääongelmassa kuitenkin se, etten voi oikein enää käyttää Avonin ihanan tuoksuisia shampoita, joita halvalla saa ;(.

Aaw, edessä mun ikilemppari mandariini&kiivi, sitten uusi suosikki vadelma ja takana keväällä käytetty raikas kirsikankukka. Noh, ehkä pystyn näihin paalaamaan sitten joskus kun saan taas pääni kuntoon!

6 kommenttia:

  1. Veikkaanpa että tota hetken käytettyäs et ees tahdo enää pestä normi-kemikaalishamppoilla :D Ainakin mä erehdyin kerran tässä pesemään pääni Erittäin hienolla suomalaisella shamppoolla, joka ei ees oo pahimmasta päästä, ja hyi olkoon miten liukkaat ja fletkut hiuksista tuli! Normaalisti käytän kanssa luomushamppoota.

    VastaaPoista
  2. Mulla taas tällä tuli hiuksista paljon liukkaammat kun noilla kemikaalikasoilla! :D Mielenkiintosta, en siis ite yhtään tykkää liukkaista hiuksista, toivottavasti nää ei sit tätä kautta oo myöskin hirveen sähköset ;(.

    VastaaPoista
  3. Ittelläki sama ongelma, olen talvisin selvityny käyttämällä BIO+ Active Shampoota kuuriluonteisesti. Kannattaa testata :D

    VastaaPoista
  4. mä oon kans kokeillu tota bioplussaa mut ei se oikein pelitä ;(

    VastaaPoista
  5. Laita kookosöljyä tukkaas!

    http://uusimusta.squarespace.com/etusivu/2010/7/20/kookosoljya-kuontalossa.html

    mulla toi ei toiminut kun jätin sen hiuksiin "hoitoaineeksi", mutta auttoi kuivaan ja hilseilevään päänahkaan (joka taas johtui shampoottomuus-kokeilusta -ei sopinut mulle...

    Mä en oo vuosikausiin enää käyttänyt hoitoainetta (hiukset luonnostaan niin liukkaat ettei tarvii), mut talvella mulle on sit tullut ongelmia siksi kun hiukset on aivan jumalattoman sähköset. Viime talvena tajusin parin viikon välein öljytä kuontaloni tolla kamalla ennen pesua, ja ongelma katos saman tien.

    Tuolta sivulta löytyy kans luonnonkosmetiikka-shampootesti:

    http://www.uusimusta.fi/etusivu/2010/12/14/shampootestissa-loytyi-selkea-voittaja.html

    mä kokeilin sen myötä tota voittajashampoota ja oon ollut tyytyväinen. Sitä ennen oon kokeillut parin vuoden aikana ainakin Frantsilan nokkosshampoota (ihan ok) tota samaa Urtekramin shampoota kun sulla (no jaa), Urtekramin brown sugar-shampoota (ei pessyt kunnolla) ja vielä jotain neljättä tossa välissä, en kyllä kuollakseni muista mitä... Ja välillä oon pessyt Linnean Madara baby shampoolla (vaikutti ihan hyvältä) josta on päivys menossa kun ei toi napero tarvitse shampoota hiuksia pestessä kun ehkä kerran kuussa...

    Jossain vaiheessa himotti kokeilla tota palashampoota jota sulla on, mutta kun se ei tossa testissä menestynyt ja rakastuin tohon S.A.V.Een niin jäi kokeilematta.

    Jos haluat olla oikein extreme niin kokeile shampoottomuutta! Mulla ei tosiaan toiminut, sain itselleni vaan kauhean hilseongelman (joka mulla on siis aina ollut, mutta pysynyt shampoopesulla kurissa)

    http://uusimusta.squarespace.com/etusivu/2011/10/5/sampoottomuus-juu-vai-buu.html

    Tää nyt meni näköjään ihan UM mainostamiseksi, mutta toi on ainakin mulle ollut paras infon lähde luonnonkosmetiikka-asioissa, Kemikaalicoktailin (http://www.kemikaalicocktail.fi/) lisäksi

    Maratonkommentoimista, uh!

    VastaaPoista
  6. haha, hauskaa et tämmösiäkin kommentteja välillä! :D Mulle on kyllä nyt tää palashampoo toiminu sen verran hyvin, etten uskalla enää tästä siirtyä muualle! Hilseongelma paranee joka pesulla ja uskon että kohta ollaan jo siinä vaiheessa että se ois kurissa, jeejee :D. Mut kiitti tosta öljyvinkistä, mulla on kans tota sähkösyysongelmaa välillä ja oon harkinnukin jonkun öljyn hommaamista mutten oo vielä saanu aikaseksi. Nykysin kans saan nää omani ihan helposti auki pesun jälkeen, ettei oikeestaan tuu edes yhtään takkuja, joten en niinkun sen takia tartte nyt mitään öljyjä enkä oo kyllä hoitoaineita oikein koskaan erikseen käyttänykään! Oon kans uuttamustaa ja kemikaalicoctailia lueskellu ja nimenomaan tota luomushampootestiä ja vähän olin kans peloissani tota palashampoota kokeillessa et mitäs jos se onkin ihan huono, mutta mulla siis ainakin vaahtoaa todella hyvin! Ostin just äidillekin jonka hiukset yltää takapuoleen asti tommosta ja sekin sano ettei mitään ongelmaa vaahdottaa tai harjata hiuksii sen jälkeen auki. Lisäksi yhelle toiselle kaverille suosittelin, jonka päänahka on hirveen kuiva ja apteekinkin erikoisshampoot pistää pään kutiamaan mutta tämä palashampoo auttoi heti ekasta kerrasta lähtien! :D Mä oon ihan myyty tähän kyllä :D.

    VastaaPoista

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...